ما در استوری تلینگ و داستان سرایی چه میکنیم

حمایت از ما – پروژه با عشق، روایت داستان آدم‌ها

می‌خواهیم آدم‌ها را به دور هم جمع کنیم تا با هم حرف بزنند، ارتباط برقرار کنند و داستان‌هاشون را برای هم بگن

 

در حال حاضر شرایط خوبی در ایران نداریم. جمع‌ها از هم گسسته شده و تنهایی به افراد داره آسیب می‌زنه، از جمله باعث افسردگی بین اونها می‌شه. چه خوب می‌شه که آدم‌ها به دور هم جمع بشن، با هم حرف بزنن و داستان‌هاشون را برای هم بگن. چیزی که در شرایط کنونی ایران نیازش بیش از پیش احساس می‌شه، یعنی مردم جامعه با هم باشند، همدیگر را درک کنند و در کنار هم با صلح و دوستی زندگی کنند. به همین خاطر ما پروژه‌هایی را تعریف کردیم.

 

هر کسی داستانی داره. هر کسی مسیری متفاوتی را در زندگی طی کرده و تجربه‌های زیادی را بدست آورده که می‌تونه برای دیگران یادگیری داشته باشه. ما در بخشی از پروژه‌مون قصد داریم به روایت داستان آدم‌ها بپردازیم.

 

از قدیم در کشورمون چیزی بنام سفره داریم که کاربردهای زیادی داشته، از جمله جمع شدن آدم‌ها به دور سفره، گفتن داستان و صحبت کردن با هم. به مناسبت‌های مختلف، سفره‌های متفاوتی چیده می‌شده، مانند سفره‌های مهمانی، سفره هفت‌سین، سفره شب یلدا، سفره عقد و … . به طور کلی “سفره ایرانی” همواره باعث جمع شدن افراد به دور آن می‌‌شده، حتی با وجود اختلاف سلیقه و عقیده که گاهی در بین اعضای خانواده، اقوام و دوستان وجود داشت.

مورد بعدی اینکه تنوع غذایی در ایران بسیار زیاد است. دستور غذاهای خوشمزه‌ای که از پیشینیان به مادربزرگ‌ها و مادران‌مان نسل به نسل منتقل شده و حتی آن غذاها در مهمانی‌ها باعث دور هم جمع شدن اقوام و آشنایان بوده و فرصتی برای حرف زدن، گفتن، خندیدن و ساعاتی را در کنار هم به خوشی سپری کردن، ایجاد می‌کرده. اما متاسفانه در دنیای پر جنب و جوش امروزی و شرایط نامناسب حال حاضر ایران، اندک اندک شاهد فراموش شدن آن دستور غذاها و آن دورهمی‌ها هستیم. 

ما به منظور حفظ دستورهای غذایی بومی و قدیمی ایران و همچنین حفظ داستان‌ها، آیین‌ها، آداب و رسومی که حول محور غذاها و محصولات کشاورزی وجود دارد، پروژه‌ای تعریف کرده‌ایم تحت عنوان “سفره ایرانی” که در آن قصد داریم به بهانه غذا آدم‌ها را به دور هم جمع کنیم تا داستان‌هاشون را برای هم بگن. ماموریت‌مون را به این شکل تعریف کردیم.

 

ماموریت ما: جمع کردن آدم‌ها به دورِ هم و شنیدن داستان‌هایشان

Our Mission: Bring People Together and Listen to Their Stories

 

متاسفانه به دلیل شرایط ناپایدار در ایران و پاندمی کووید-19 و تاثیری که بر اقتصاد و اجتماع بوجود آمد، انجام این پروژه را برای ما بسیار سخت کرده است. با این حال ما تسلیم نشدیم و تمایل داریم تا آن را به گونه‌ای دیگر به انجام برسانیم. ما معتقدیم که باید از یک جایی شروع کنیم و منتظر بهتر شدن شرایط سخت نشویم. این روزها به دلیل شرایط نامساعد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پیش آمده در کشور عزیزمان ایران، حال هیچ‌کس خوب نیست، بنابراین ما تصمیم گرفتیم پروژه‌هایی تعریف و محتواهایی تولید کنیم تا شاید حس و حال خوبی را برای مردم بوجود بیاره.

 

ما پروژه‌هایی را در دو بخش فرهنگ غذا و روایت داستان آدم‌ها طراحی کردیم که در زیر معرفی می‌کنیم، اما با توجه به شرایط فعلی ایران، مورد شماره دو را انجام خواهیم داد:

 

1. مطالعه، پژوهش و تولید محتوا در مورد غذاهای بومی- محلی، آداب و رسوم مربوط به فرهنگ غذایی و دستور غذاهای قدیمی. پروژه‌هایی که تعریف کردیم به شرح ذیل است (در آینده انجام خواهد شد):

  • پروژه ایران در 31 بشقاب: با هدف معرفی فرهنگ غذایی ایران و آداب- رسوم حول آن ( 31 استان در ایران داریم، انتخاب یک غذای محلی از هر استان و گفتن داستان آن، تولید محتوای متنی، ویدئویی و در صورت امکان تدوین یک کتاب)
  • پروژه مادر بزرگان سرآشپز: به دیدار مادر بزرگان و مادران عزیزی خواهیم رفت، یک دستور غذای قدیمی را که می‌دونند و به واسطه آن اعضای خانواده و فامیل در خانه ایشان به دور هم جمع می‌شدند را مستند کنیم و در موردش تولید محتوا کنیم. در صورت امکان ویدئو از آنها می‌سازیم و به روایت داستان‌هایشان خواهیم پرداخت.

 

2. روایت داستان آدم‌هایی که تاثیر گذار هستند، با عشق و علاقه زندگی می‌کنند و کارهای مفیدی را برای جامعه انجام می‌دهند. به صورت ساخت ویدئوهای کوتاه انجام خواهد شد.

  • پروژه “با عشق”: در این پروژه به روایت داستان مردم به خصوص زنان که زندگی و کارشون با عشق و علاقه انجام می‌دهند، بیان تجربه‌هاشون، مسیری که در زندگی طی کردن و برای جامعه تاثیر گذار هستن، می‌پردازیم.
  • پروژه “نقطه عطف” که در آن آدم‌ها از موضوعاتی میگن که از آن الهام گرفتن، تاثیر مثبتی بر روی زندگی آنها داشته و باعث تغییر خوبی شده است.

 

در مرحله اول ما به تولید محتوا و ساخت ویدئو در موارد بالا خواهیم پرداخت. در آینده برنامه‌ها و رویدادهایی را هم برگزار می‌کنیم. در صورت امکان سعی خواهیم کرد، محتواها را به زبان انگلیسی نیز تولید کنیم. متاسفانه به دلایل شرایط بد اقتصادی در ایران و عدم حمایت‌های مالی از پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی ما قادر به انجام آنها نیستیم. اگر تمایل داشتید ما را در طی این مسیر همراهی کنید، بسیار استقبال می‌کنیم. در صورت تمایل برای کمک، به ما پیام بدهید. همچنین اگر نظر و پیشنهادی در مورد این پروژه‌ها دارید، خوشحال می‌شیم، مطرح کنید.

 و در آخر هم دلیلی که باعث شد ما این پروژه را تعریف کنیم، داستان کامل‌ آن را در لینک زیر گفتیم. تمایل داشتید، مطالعه کنید.

             https://sofrehstories.ir/about-us/ 

 

Email: sofrehstories@gmail.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *