معرفی کتاب فرهنگ خوراک مردم گیلان

معرفی کتاب فرهنگ خوراک مردم گیلان

برای تهیه پست‌ها از منابعی استفاده می‌کنم. به عنوان مثال برای نوشتن پست قبل از کتاب فرهنگ خوراک مردم گیلان استفاده کردم. یکی از برنامه‌های من این است که منابع مطالعاتی را در اینستاگرام و وب‌سایت معرفی کنم که اگر کسی علاقمند بود مطالعه کنه، به خصوص برای کسانی که دوست دارند در حوزه گردشگری غذا فعالیت کنند و هم تشکری از نویسنده کتاب و ناشر به خاطر زحمتی که برای آن انجام داده است، کنم. متن زیر را از کتاب آورده‌ام.
.
سرزمین ایران از اقوام گوناگونی تشکیل شده است و با برخورداری از مواهب طبیعی و تنوع تولیدات دامی و کشاورزی، در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود فرهنگی غذایی را بنا نهاد که در میان ملل مختلف جایگاه ویژه‌ای دارد.
.
فرهنگ خوراک ایرانی، هویتی رنگین کمانی هست از هویت های قومی تشکیل شده است. یکی از طیف‌های این رنگین کمان، مردمان گیلان‌اند که در حاشیه غربی دریای کاسپین زندگی می‌کنند. غذاهای مردم این سرزمین، در میان سایر ایرانیان، شهره خاص و عام است. شهرت و محبوبیت این غذاها به گونه‌ای بوده است که حتی به دربار شاهان ایران از جمله صفوی و قاجار راه یافت.
.
در این اثر، کوشش بر این است که فرهنگ خوراک این مردمان، از منظر مطالعات مردم شناختی بررسی شود. تاکید بیشتر بر نشانه‌های فرهنگی مربوط به غذا و خوراکی هاست. اگرچه در خلال طرح موضوعات، نمونه‌هایی از شیوه طبخ و ترکیب مواد در غذاهای گیلانی داده می‌شود.

کتاب فرهنگ خوراک مردم گیلان –  مسعود پورهادی – نشر ایلیا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *