معرفی فیلم سرآشپز (Chef)

معرفی فیلم سرآشپز (Chef)

در دنیای سینما فیلم‌های بسیاری با موضوع غذا و آشپزی وجود دارد. هر کدام از این فیلم‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که معمولا در کنار اینکه یک فیلم «غذا محور» محسوب می‌شوند، پیام‌های ارزشمند دیگری نیز در پی دارند. در ابتدا و قبل از معرفی فیلم یقینا می‌توان گفت اگر به آشپزی، غذا و البته فیلم دیدن علاقه دارید از تماشای فیلم سرآشپز لذت خواهید برد. 

سرآشپز (Chef) فیلمی کمدی به کارگردانی جان فاورو (Jon Favreau) است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و بازیگران سرشناسی نیز دارد. جان لگویزمائو، بابی کاناوله، اسکارلت جوهانسون، داستین هافمن، سوفیا ورگارا و اولیور پلات برخی از بازیگران این فیلم می‌باشند. نام فیلم سرآشپز را قطعا می‌توان در کنار فیلم‌های تحسین شده دیگری با موضوع آشپزی و غذا همانند سوخته (Burnt)، سرآشپز فرانسوی (Le Chef)، صد قدم راه (The Hundred-Foot Journey) و انیمیشتن راتاتویی (Ratatouille) آورد. در خلاصه معرفی فیلم آمده است : 

” کارل کسپر (جان فاوریو) سرآشپزی خوش نام، در یکی از رستوران‌های معروف لس آنجلش مشغول به کار است. کارل آشپز خوبی است و دستپخت عالی دارد و بسیاری از مشتریانش از او راضی هستند. رمزی میشل (اولیور پلات) منتقد سرسخت او از روی حسادت از طعم غذاهای او به شدت انتقاد می‌کند و این نظر را در فضای مجازی منتشر می‌کند. کارل به دلیل شدت ناراحتی و بازخوردهای بسیار در فضای مجازی از کار اخارج می‌شود. کارل برای اینکه ثابت کند همچنان یک سرآشپز عالی است کار خود را در یک کامیون – رستوران سیار ادامه می‌دهد … “

این فیلم علاوه بر پرداخت به اهمیت موضوع آشپزی و خوراک، پیام‌های ارزشمندی را در قالب یک کمدی روان به مخاطبان می‌دهد. فیلم سرآشپز علاوه بر دوری از تبلیغات بسیار توانسته رتبه خوب ۷.۳ از دیدگاه مخاطبان و همچنین امتیاز قابل قبولی از منتقدان دریافت کند. در ادامه می‌توانید قسمتی از نقد جناب آقای میثم کریمی، منتقد سینما بر این اثر را بخوانید : 

«سرآشپز» در نگاه اول شبیه به آثار ” غذا محور ” متعددی است که در هالیوود ساخته شده و از نمونه‌های اخیر آن می‌توان به «جولی و جولیا» و همچنین انیمیشن موفق «راتاتویی» اشاره کرد. اما «سرآشپز» با اینکه اثری در ستایش تغذیه و اهمیت به خوراک می‌باشد، اما در لایه‌های زیرین فیلمنامه پیام‌های ارزشمدی قرار گرفته که باعث می‌شود «سرآشپز» بسیار بیشتر از یک اثر ” غذا محور ” باشد.

«سرآشپز» تلنگری است به اینترنت و تاثیری که این تکنولوژی بر زندگی انسان‌ها گذاشته است. فیلم قصد ندارد قضاوتی درباره این پدیده و پیامدهای استفاده از آن داشته باشد، بلکه تنها راوی جریانی هست که امروزه در زندگی تمام مردم دنیا تاثیرگذار بوده و اینجا با بیکار شدن کارل از کارش همراه می‌شود. کارل شخصیتی جدی اما استوار است که به کارش ایمان دارد و حتی پس از اینکه دستپختش از طرف عده‌ای که در اینترنت با او به مخالفت برخاسته‌اند ” بی مزه ” تلقی می‌شود، بجای اینکه تصمیم بگیرد ذائقه غذاهایش را بطور کامل تغییر دهد، آن‌ها را متهم به درک نکردن غداها می‌کند! کارل در ادامه برای اینکه ثابت کند که می‌تواند کماکان یک سرآشپز عالی باشد، ادامه فعالیت‌هایش را به یک کامیون غذا منتقل می‌کند و اتفاقاً این ایده در اجرا بسیار موفق عمل می‌کند و کارل ثابت می‌کند که کماکان یکی از بهترین سرآشپزهایی است که آمریکا به خودش دیده است.

«سرآشپز» حاوی مضامینی از جمله تلاش و رسیدن به خواسته‌ها است. فیلم در دقایق آغازین کارل را مردی مغرور معرفی می‌کند که گویی هیچکس توان مقابله با وی را ندارد اما پس از اینکه وی از کار بیکار می‌شود، دوباره سعی می‌کند اعتبار از دست رفته‌اش را بازیابد. فیلم به خوبی تلاش شخصیت اول را برای رونق دوباره کسب و کارش را به تصویر کشیده و مشاهده صمیمیتی که بین او و کسانی که با او در کامیون کار می‌کنند، یکی از بهترین روابطی است که در یک اثر سینمایی می‌توان مشاهده کرد و لذت برد.

منبع: مجله وزین foodculture.ir

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *